Hypotyreos/knölstruma

| 16:19
Nu är vi inne på dag två av min resa, går fortfarande bra hittills, har inte känt något direkt sug av godis eller något annat sånt onyttigt vilket är jävligt skönt! 
Till frukost idag käkade jag resterna från igår och ett glas laktosfri mjölk till. Ett äpple till mellanmål och så en banan lite senare till "lunch" då jag inte kom på nåt jag kunde äta. Men ikväll blir det ordentlig mat igen, dock samma som igår så kommer inte dokumentera något av det. 



Så, till rubrikens mening; verkar som jag har hypotyreos/knölstruma. Är förstås inte 100% säkert än men när jag va hos min doktor för två veckor sen så sa han att mina värden för sköldkörteln va lite för låga vilket innebär att man får väldigt låg ämnesomsättning och kroppen går på lågvarv hela tiden, energispar. 

Information (Hypotyreos)
Sköldkörteln, som sitter på halsens framsida, producerar hormoner som påverkar nästan alla kroppens funktioner och styr ämnesomsättningen. Om sköldkörteln tillverkar för lite hormoner kan man få hypotyreos. Då får man låg ämnesomsättning och kroppen går på lågvarv.

Den vanligaste orsaken till att man producerar för lite hormoner är att kroppens eget immunförsvar har angripit sköldkörteln och orsakar en inflammation som förstör körtelvävnad. Andra orsaker kan till exempel vara att man haft en sjukdom i sköldkörteln eller hypofysen, graviditet, jodbrist eller en tidigare operation eller annan behandling mot struma.

Hypotyreos är vanligare hos kvinnor än män. Det förekommer i alla åldrar, men oftast bland medelålders och äldre människor.

Symtom (dom fetmarkerade symtomen är dom jag upplever)

Exempel på tidiga symtom på hypotyreos är
trötthet eller nedsatt ork
depression
koncentrationssvårigheter
frusenhet.

Exempel på senare symtom är
torr hud och torrt hår
förstoppning
sämre minne.

Knölstruma
Symtom
(dom fetmarkerade symtomen är dom jag upplever)

Rastlöshet, oro, lättrördhet, lättretlighet, dålig sömn och en känsla av att alltid "vara på gång".
Skakande händer.
Viktnedgång trots ökad aptit.
Hjärtklappning.
Svettning, känslighet för värme och ökad törst.
Diarré eller behov av att gå på toaletten oftare än vanligt.
Andfåddhet.
Hudproblem, till exempel håravfall och klåda.
Förändringar av menstruationen – ofta blir mensen mycket sparsam eller oregelbunden.
Trötthet och muskelsvaghet.
Svullnad vid sköldkörteln på framsidan av halsen (struma).

Det lutar dock mer åt Hypotyreos då jag har för låg utsöndring av hormon och symtomen stämmer bäst in på det än på Struma. 
För er som är nyfikna eller vill veta mer så kan ni läsa om det här.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: